هوش مصنوعی و انقلابی در کسب و کارها: چگونه خود را تطبیق دهیم
با پیشرفت های چشمگیر هوش مصنوعی، تحولات عظیمی در ارائه خدمات و ماهیت کسب و کارها رخ خواهد داد. محصولات با شخصی سازی هایی در سطح بالا تولید خواهند شد و خواست مشتری تعیین کننده ماهیت محصول خواهد بود. نرم افزارها برای برطرف کردن نیاز مشتری طراحی شده و استفاده از امکانات هوش مصنوعی در کسب و کارها در جهت رضایت حداکثری مشتری خواهد بود، از همین رو سلایق و نیازهای مشتری است که تعیین کننده مرزهای پیشروی هوش مصنوعی در کسب و کارتان خواهد بود؛ پس منتظر جابجایی مرزها و خط قرمزهای کسب و کارتان باشید
هوش مصنوعی مولد (Generative AI) میتواند متن، تصویر، موسیقی، ویدیو و کد تولید کند. این امکانات زمانی که با اطلاعات شخصی افراد تلفیق شوند منجر به ایجاد راه حل های منحصر بفرد برای مسائل وی خواهند شد. سیستم های مورد استفاده در کسب و کارها از باکس جستجوی گوگل، Chat GPT، DALL-E و… قدرت خواهند گرفت و دیگر نیازی به صرف زمان برای یافتن یک مطلب یا محصول در منوی یک سایت فروشگاهی یا بهترین دستور پخت قرمه سبزی، نخواهد بود. کافیست بگویید مشکلتان چیست یا به دنبال چه هستید، راه حل ها و پیشنهادات بهینه در کنار هم ردیف خواهند شد
امروزه بیشتر توجهات معطوف ساخت متن، عکس یا صدا توسط هوش مصنوعی است اما مهم ترین و پیچیده ترین بخش این جادوی قرن که موجبات تحولی عظیم را فراهم خواهد کرد، تولید کد است. این قابلیت امکان اتوماتیک کردن بسیاری از کارها و حذف نیروی انسانی از بعضی کارها را به هوش مصنوعی می دهد. دستور را تایپ میکنید: ” به مخاطبی که طی 90 روز گذشته با او تماسی نداشته ام، پیامی محبت آمیز ارسال کن”؛ مخاطب شناسایی می شود، پیامی متناسب با درنظر گرفتن نحوه نوشتار شما، میزان صمیمیتتان با فرد مورد نظر و تکیه کلام های بخصوص شما نوشته شده و در زمان مناسبی از روز به وی ارسال می شود. کل این فرایند تنها کسری از ثانیه زمان می برد
مسیر انطباق با هوش مصنوعی و چالش هایش
گردآوری داده ها
هوش مصنوعی و سیستم های مبتنی بر آن به کمک داده هایی که از منابع مختلف جمع آوری می کنند، کار می کنند. برای ارائه بهینه ترین پیشنهادات، این سیستم ها باید اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی افراد را داشته و حتی نیازمند دسترسی به اطلاعات محرمانه شرکت ها نیز خواهند بود که گامی فراتر از خط قرمزهای سازمان هاست. علاوه بر آن به علت گردآوری داده ها از منابع مختلف، یکی از چالش های اساسی ارائه دهنده این خدمات، تطبیق داده ها با یکدیگر و تمیزکاری آنهاست
محدودیت ها
ارائه پاسخ های نامربوط و یا غیراخلاقی، در نتیجه ی درخواست های آزادانه و بدون محدودیت مشتریان بدون توجه به ماهیت کسب و کار، میتواند چالش بزرگی برای استفاده از هوش مصنوعی به حساب آید. در کشورهایی مثل ایران به دلیل استفاده عموم مردم از زبان غیر انگلیسی در بکارگیری این ابزار امکان خطا و ارائه پاسخ های نامربوط کمی بالاتر از زبان انگلیسی است، لذا چالش های موجود در چنین کشورهایی کمی پیچیده تر نیز هستند. برای مثال اضافه کردن گفتگو با هوش مصنوعی در اپلیکیشن تپسی که در پاسخ به “تپسی چیست؟” آنرا نوعی قارچ معرفی کرده بود، زنگ خطری برای استفاده بدون هدف و استراتژی از این فناوری است
خواسته نهایی مشتری را هدف قرار دهید
به کمک هوش مصنوعی مشتری دیگر کاملا آگاه است که چه میخواهد و برای رسیدن به آن چه مسیری را باید طی کند. در این مسیر کسب و کار شما باید با کسب و کارهای دیگر برای تبادل اطلاعات و خدمات شراکت نماید تا بتوانید طیف گسترده ای از نیازهای عمده مشتری در مسیر رسیدن به خواسته نهایی اش را پاسخ دهید. برای مثال طراحی یک سفر را در نظر بگیرید. مشتری به کمک هوش مصنوعی می داند بهترین مقصد، هتل و حمل و نقل با توجه به بودجه، سلایق و شرایطش، چیست و کجاست؛ حالا کافیست به کمک شرکای تجاری تان به رفع این نیازها اقدام کنید
ایجاد تمایز با همکاری اکوسیستم خود
همانطور که در پاراگراف قبلی اشاره شد، استراتژی های جدید کسب و کارهایی که از سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی بهره میگیرند باید بر مبنای انتخاب بهترین شرکای تجاری باشد. با چه کسانی شراکت می کنید؟ گستردگی و عمق شراکتتان چقدر است؟ در چه موضوعاتی با چه پروتکل هایی تبادلات را انجام خواهید داد؟ اصول شراکتتان چیست و کسب و کار شما در کجای فرآیند رفع نیاز مشتری جای دارد
امنیت، حریم خصوصی، شفافیت و انصاف را در اولویت قرار دهید
اینکه شما با داده های مشتریان خود چگونه برخورد می کنید میتواند جزئی از هویت برند شما باشد. استفاده های اولیه از هوش مصنوعی بویژه Chat GPT نشان می دهد که مردم از هوش مصنوعی آنچه را که تا به حال به آن دسترسی نداشتند، طلب می کنند. پس اگر کسب و کار شما از این قابلیت بهره می گیرد باید تمامی جوانب کار را مدنظر قرار دهید. بررسی مداوم ریسک های موجود در این حوزه گاهی نیازمند کمیته تخصصی برای بررسی خطرات احتمالی و پیش بینی و جلوگیری از آنهاست. همچنین تعریف کدهای اخلاقی در استفاده از داده های مشتریان که میتوانند اطلاعاتی کاملا شخصی و محرمانه باشند، ضروری است
در پایان باید اشاره کنیم که هدف بهره گیری از هوش مصنوعی در کسب و کارها، افزایش سرعت و دقت و کاهش هزینه هاست اما ممکن است ریسک های موجود آنقدر زیاد باشند که موجب افزایش هزینه ها و پسرفت کسب و کار شوند. همچنین به دلیل پیچیدگی و بدیع بودن آن، بسیاری از متغیرها غیرقابل پیش بینی بوده و نیازمند آزمون و خطاست. لذا برای ورود به این دنیای اسرارآمیز و تلفیق و یا تطبیق کسب و کارتان با آن، بسیار وسواسی و گزینشی عمل کرده و حتما از مشاوران کاربلد حوزه مدیریت و کسب و کار کمک بگیرید
Source: hbr.org / Generative AI Will Change Your Business. Here’s How to Adapt.