مدل آیدا بطور کلی در تبلیغات و اطلاع رسانی برای فروش بکار می رود و کمک می کند تا با طی کردن چهار مرحله، ارتباطات و اقدامات اثربخش تری در حوزه بازاریابی داشته باشیم
در این مدل با پیشروی در هر مرحله تعداد مخاطبان کاهش میابند به همین دلیل مدل آیدا به قیف بازاریابی نیز مشهور است. چهار مرحله مدل آیدا عبارتند از
یک – آگاهی
اگر مردم از وجود محصولی آگاهی نداشته باشند، نمیتوانند به آن علاقمند شوند و در نتیجه خریدی صورت نمیگیرد. در همه ی کمپین های تبلیغاتی اولین گام ایجاد آگاهی است. آگاهی در طول زمان و با تکرار یک پیام بوجود می آید. تیترها، تصاویر، کلمات و رنگ ها به شدت در این مرحله تاثیرگذار هستند
دو – علاقه
اگر به چیزی علاقه نداشته باشیم، خریدی هم صورت نخواهد گرفت. پس از آگاهی، تبلیغات و نحوه ارتباط با مخاطب باید بر پایه ایجاد علاقه طرح ریزی شوند. تبلیغات باید با مخاطب هماهنگ بوده و ارزش های پیشنهادی که برای مشتری مهم هستند را یادآور شود. هر چه میتوانید در این مرحله به مخاطبان خود نزدیک شوید. آنها باید شما را از خودشان بدانند
سه – اشتیاق
اکنون باید تبلیغات شما اشتیاق لازم برای خرید را در مخاطبان ایجاد کند. مشتری باید ارزش پیشنهادی را با تمامی مزایا و ویژگی هایش درک کند. فراموش نکنید که تبلیغات موثر یک یا دو ویژگی ممتاز محصول را که مخاطب به دنبال آنهاست، باید برجسته کند. حجم زیادی از تبلیغات به دلیل ارائه طوماری از ویژگی های محصول، به شکست انجامیده اند
مشتریان معمولا در این مرحله چندین پیشنهاد را با یکدیگر بررسی می کنند، اگر بتوانید مزیت های درستی از محصول خود را برجسته کنید برنده خواهید بود
چهار – اقدام
هدف نهایی قیف بازاریابی آیدا اقدام از جانب مشتری برای خرید است. کنشی که از طرف مخاطب شما انجام می گیرد می تواند به معنای خرید محصول یا بازدید از وبسایتتان باشد. بنابراین در تبلیغات و پیغام های بازاریابی که برای مخاطب می فرستید کوتاه ترین و آسان ترین و سریع ترین کانال های ارتباط و خرید را برای مشتری خود فراهم و معرفی کنید. یک شماره تلفن کوتاه و رند، یک شماره برای ارسال پیامک یا هر کانال موثری که مخاطب شما راحت تر بتواند با شما ارتباط بگیرد و خرید خود را انجام دهد
مدل آیدا یک مدل متوالی است که در هر مرحله درصدی از مخاطبان ریزش پیدا می کنند. اگر 80 درصد مخاطبان شما آگاهی یابند، 40 درصد به علاقمندی رسیده، 20 درصد مشتاق شده و در نهایت اگر 10 درصد کنشی در قالب خرید داشته باشند، این طرح بازاریابی شما بینظیر خواهد بود
در سال 1904 فرانک داک اسمیت مدلی 4 مرحله ای برای تصمیم گیری در خرید معرفی کرد که بعدها در سال 1921 با الهام از این چهار مرحله مفهوم آیدا در مقاله ای توسط راسل مطرح شد