مدل چهارپی بازاریابی

مدل چهارپی بعلاوه سه در بازاریابی

زمان مطالعه 2 دقیقه |

بازاریابی یعنی محصول مناسب با قیمت مناسب در بازاری مناسب با تبلیغات و معرفی درست. بدون توجه به این اصول کارتان در فروش سخت خواهد بود

در واقع بازاریابی صحیح قبل از ارائه محصول و در مرحله ایده آغاز می شود. قبل از اینکه وارد بازار شوید باید این مدل را یکبار اجرا کرده و ضعف هایتان را برطرف کنید. مدل چهار پی با توسعه درگذر زمان به هفت پی تغیر یافته است

Product

محصول مهم ترین جزء آمیخته بازاریابی شماست. محصول میتواند بصورت فیزیکی وجود داشته یا بصورت ناملموس بعنوان خدمت ارائه شود. فروش زمانی موفق می شود که محصول مورد نیاز و دلخواه بازار با کیفیت خوب و قابل قبول طراحی و تولید شود

Price

قیمت تنها جزء از آمیخته بازاریابی شماست که به درآمدتان مربوط است. بقیه اجزاء به هزینه های شما مرتبط هستند. قیمت از دیدگاه مشتری، هزینه ای است که ارزش آن را دارد تا برای بدست آوردن محصول، پرداخت شود. در فرایند طراحی محصول یا خدمات باید قیمت تمام شده متناسب با قدرت خرید و تقاضای بازار هدف و با حاشیه سود مناسب همواره مد نظر قرار بگیرد

Promotion

مردم باید از در دسترس بودن محصولات و کانال های مختلف خرید و تهیه آگاه باشند و از ارزش کالا یا سرویس ارائه شده مطمئن شوند (که سازگار با خواسته آنها و پاسخ مناسبی به نیازشان است). پروموشون یا معرفی یا اطلاع رسانی روشی است که این ارتباط را بین کسب و کار و مشتری برقرار می کند

Place

محصولات و خدمات خود را باید در محلی که خریدار حضور دارد ارائه دهید. مغازه فیزیکی یا وب سایت آنلاین یکی از محل های فروش هستند. این جزء آمیخته بازاریابی شامل همه کانال های توزیع کسب و کارتان می باشد

People

افراد حیاتی ترین مهره کسب و کارتان هستند. آن ها محصولات را تولید می کنند، به فروش می رسانند و با مشتریان ارتباط برقرار می کنند. بیشترین توجه و سرمایه گذاری شرکت های مدرن صرف منابع انسانی و البته مشتریان می شود. آموزش و توسعه فردی تیم خود را جدی بگیرید و از طرف دیگر برای تهیه و ارائه هر کالا یا سرویسی لازم است شناخت کامل از طرز فکر، سلیقه، بودجه، نیازها، علاقه ها و ارزش های مشتری خود داشته باشید

Process

فرآیندی که در آن محصول ساخته و ارائه می شود، بخشی از ارزش پیشنهادی شماست. شرکت ها علاوه بر فرآیندهای مربوط به محصولات، فرآیندهای دیگری نیز دارند که مربوط به مشتریان هستند، از جمله نحوه برخورد با درخواست ها، نحوه پرداخت، رسیدگی به شکایات، پشتیبانی و غیره

Physical evidence

محیط فیزیکی بخش مهمی از تجربه مشتری است. در کسب و کارهای فیزیکی مثل سوپرمارکت ها عرض راهروها، چیدمان وسایل، دسترسی به قفسه ها و… اهمیت دارند، در کسب و کارهای اینترنتی هم محیط سایت و شبکه های اجتماعی یا بسته بندی و نحوه ارسال شماست که اهمیت دارد. بطور کلی هر چیز فیزیکی قابل لمسی که از کسب و کار شما در دسترس مشتری باشد، شامل این بعد می شود

شما هنگام ایده یابی برای کسب و کارتان باید به فکر این هفت پی باشید. ضعف و ایراد در یکی از این موارد به معنای شکست کل فرآیند بازاریابی شما خواهد بود و در مقابل، طراحی مناسب آمیخته بازاریابی با تمرکز دقیق بر این مدل، منجر به یک تجربه بازاریابی مطلوب خواهد شد

برای تحلیل و تدوین طرح بازاریابی خود بر اساس ابزار هفت پی بازاریابی با ما تماس بگیرید

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on skype
Scroll to Top