هزینه های سرسام آور بازاریابی بخصوص در ابتدای کار (شروع کسب و کار، ارائه محصول جدید و یا معرفی یک ایده) شبیه یک قمار بزرگ است. اگر شکست بخورید دیگر پولی برایتان باقی نمی ماند، همین یک شانس است و بس. نباید اینطور باشد، نه؟! با وجود اینترنت و رسانه ها و شبکه های اجتماعی که امکان پیگیری، آزمایش، تکرار و بهبود فعالیت های بازاریابی را فراهم کرده اند دیگر انجام قمارهای بزرگ نه تنها ضروری نیستند بلکه تاثیر منفی نیز دارند
اینجاست که هک رشد مطرح شده و پا به عرصه میگذارد. اما اصلا هک رشد چیست؟ ” هک رشد یعنی رشد سریع در زمانی کوتاه با هزینه کم” هک رشد در واقع یک ذهنیت است! شما باید به هک رشد باور و ایمان داشته باشید تا بتوانید از آن بهره ببرید. هک رشد میتواند شما را از هیچ به همه چیز برساند
هک رشد روش انجام و فرمول خاصی ندارد، همه چیز به خلاقیت هکر رشد شما وابسته است. اما به طور کلی میتوان گفت ابزارهای هک رشد به جای آگهی های تلویزیونی، بیلبوردها، تبلیغات و پول، شامل ایمیل، تبلیغات کلیکی، وبلاگ ها و رابط های برنامه نویسی است. هکر رشد با ابزارهایی که در دست دارد در به در به دنبال کاربران است، کاربرانی که کاربران بیشتری بیاورند
اگر میخواهید هک رشد را در کسب و کار خود پیاده کنید، 4 گام زیر را باید طی کنید
گام اول: تناسب محصول با بازار
چیزی بسازید که مردم خواهان آن باشند
پل گراهام
محصولات، خدمات، مدل های کسب و کار و حتی کل کسب و کارتان تا زمانیکه منجر به واکنش های انفجاری از سوی اولین نفری که آن را میبیند، نشوند، نیازمند تغییر هستند و باید تغییر کنند
اگر فکر میکنید محصولی که وارد بازار کرده اید محصول نهایی شماست، سخت در اشتباهید! آن محصول صرفا برای شما کامل و فوق العاده است. با “حداقل محصول قابل عرضه” کارتان را شروع کنید و با توجه به بازخوردها آن را بهبود بدهید
یکی از وظایف اصلی بازاریابان تفکیک مشتریان، درک نیازهایشان و طراحی محصولی است که آن ها را مات و مبهوت کند. فراموش نکنید که تناسب محصول و بازار صرفا امری کیفی نیست که در لحظه احساسش کنید، بلکه مبتنی بر داده ها و اطلاعات است. بازخورد از مشتری مهم ترین ابزار شما برای رسیدن به محصول جادویی تان است. پذیرای هر گونه بازخوردی باشید
گام دوم: هک رشد خودتان را کشف کنید
شما با توجه به صنعت و نوع کسب و کارتان هک رشد مخصوص به خودتان را دارید. هک رشدی که توئیتر اجرا کرده مناسب اجرا در یک شیرینی فروشی نیست
در هک رشد کاربران اولیه بسیار مهم هستند. بعد از اینکه محصولتان را متناسب با خواسته بازار توسعه دادید، نیازی نیست که میلیون ها نفر شما را در تبلیغات تلویزیونی ببینند، کافیست تنها ورد زبان کاربران اولیه خود شوید. پس بازارهای کوچک خود را جدی بگیرید. در ابتدای کارتان جذاب بودن در نظر بازار انبوه را نادیده بگیرید تا در آینده ای کوتاه به بازاری انبوه دست یابید. کار بازاریابان دیگر برندسازی و محافظت آن نیست، اگر ارتشی از کاربران متعصب و وفادار داشته باشید، بهتر از شما از برندتان محافظت خواهند کرد. در یک مقیاس مشخص ایجاد آگاهی و برندسازی منطقی است اما طی یک یا دو سال اول، فقط هدر دادن پول است
گام سوم: ویروسی شدن
زمانیکه دوست شما محصولی را به شما معرفی می کند، بسیار بیشتر از زمانیکه آن محصول را در تلویزیون ببینید، تمایل به خرید خواهید داشت. اما چرا باید مردم شما را به اشتراک بگذارند؟ چرا باید سرمایه اجتماعی خود را به رایگان خرج معرفی کسب و کار شما کنند؟ تصور می کنید روندها و اشتراک گذاری هایی که یک شبه همه جا را پر میکنند شانسی هستند؟
ویروسی شدن شانسی نیست، جادو نیست، تصادف هم نیست. پشت صحنه صحبت ها و به اشتراک گذاری های مردم منطق و علمی نهفته است. ویروسی شدن فرمول و دستور کار دارد
جونا برگر
اگر محصول شما کاربرتان را به وجد بیاورد و ارزش به اشتراگ گذاری را داشته باشد، بدون اینکه از آن ها بخواهید یا بنظر برسد که لطفی در حقتان میکنند، شما را به دیگران معرفی خواهند کرد
گام چهارم: حفظ مشتریان و بهینه سازی
کار هک رشد صرفا جذب کاربران نیست. نباید به صورت بیهوده فقط مردم را به سمت درها و یا وبسایت ها هدایت کرد. هک رشد باید منجر به خلق کاربران راضی، متعهد و همیشگی شود
بعد از اینکه به تعدادی کاربر و مشتری معقول رسیدید، انرژی خود را روی راضی و خوشحال نگه داشتن آنها متمرکز کنید. شما مشتریانتان را عزیز بدارید، مشتریانتان برای شما بازاریابی میکنند
همواره به دنبال تغییرات جزئی باشید. شما هرگز بهترین نخواهید بود! وضعیت فعلی شما هر چه که باشد میتواند بهتر شود
در نهایت، هدف غایی هک رشد، ساخت ماشین بازاریابی خود تکرارشونده ای است که به خودی خود کسب و کار شما را به دست میلیون ها نفر می رساند
منبع: بازاریابی با هک رشد، رایان هالیدی، نشر آموخته