قسمت ششم: اهداف واقع بینانه و اسمارت

زمان مطالعه 2 دقیقه |

یکی از بزرگترین دلایل شکست کسب و کارهای نوپا انتظارات بیجا و غیرمنطقی است. دائما با داستان افراد مختلفی مواجه هستیم که بخش بزرگی از بودجه خود را صرف تبلیغات کرده اند به امید اینکه چندین برابر آن پول را به دست آورند اما در نهایت با ناامیدی از دست رفتن سرمایه خود را به تماشا نشسته اند

بیایید با نگاهی واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم! سال اول کسب و کار شما از بیرون بیشتر به یک کسب و کار شکست خورده شباهت خواهد داشت؛ چرا؟ چون اولین کار شماست. بیشتر افراد با خوش بینی کاذب به اولین کارشان نزدیک می شوند. اگر فلان فرد توانسته این کار را انجام دهد، من هم حتما می توانم. چیزی که در این معادله نادیده گرفته می شود این واقعیت است که احتمالا آن شخص در چهارمین کسب و کار خود موفق شده است یا هفت سال سابقه فعالیت در این صنعت را دارد یا دانش و منابعی دارد که ما اطلاع نداریم. بنابراین بهتر و منطقی تر از مقایسه خود با دیگران، تعیین درست و واقع ببینانه اهداف کسب و کارتان است، از همان نقطه و مرحله ای که شروع کرده اید

اینکه به فکر شروع کسب و کار افتاده اید، حرکتی بسیار مثبت و سرشار از انگیزه است اما اگر تصور کنید که با راه اندازی این کسب و کار به کل دنیا مسلط خواهید شد، پس از چند ماه از شدت ناامیدی کسب و کارتان را رها خواهید کرد

تفاوت بین یک کسب و کار موفق و ناموفق، در پشتکار است. آیا پس از گذشت یک ماه بدون مشتری یا بازدیدکننده همچنان در حال ارتقای کسب و کار خود هستید؟ آیا آنقدر آگاهی دارید که بدانید چه زمانی استراتژی شما دیگر به درد نمیخورد؟ و آیا شما آنقدر صبور هستید که آهسته و پیوسته جلو بروید

قبل از اینکه استارت کسب و کارتان را به طور رسمی بزنید، مطمئن شوید که اهدافتان منطقی و واقع بینانه هستند. میتوانید از روش های مختلفی برای تعیین اهدافتان استفاده کنید. همچنین مشورت گرفتن از افراد باتجربه در حوزه فعالیت خودتان و همچنین مشاورین کسب و کار را فراموش نکنید

یکی از بهترین روش ها برای تعیین اهداف واقع بینانه و موثر، سنجش اهدافتان با معیار های اهداف (اسمارت) است

در این روش اهداف شما باید دارای ویژگی های زیر باشند

مشخص

قابل اندازه گیری

دست یافتنی

واقع گرایانه

مرتبط

در محدوده زمانی مشخص

در نهایت به یاد داشته باشید که اهداف کسب و کار شما عمدتا مطابق با میل و خواسته شخصی شما در مقام موسس تعیین خواهند شد. تعیین اهداف واقع بینانه برای رشد کسب و کار شما ضروریست اما نباید جلوی بلندپروازی شما را بگیرد

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on skype
Scroll to Top