مدرسی طراحی مدل کسب و کار

قسمت پنجم: طرح کسب و کار چیست؟

زمان مطالعه 3 دقیقه |

تصور کنید می خواهید ساختمانی بسازید. قبل از اینکه کارگران و ماشین آلات وارد کار شوند و حتی قبل از خرید مصالح مورد نیاز باید طرح و نقشه ساختمان در دستتان باشد. کسب و کارتان هم همینگونه است، قبل از شروع به کار و تشکیل تیم و فراهم کردن مقدمات، باید طرح کسب و کارتان آماده باشد

طرح کسب و کار، یک برنامه مدون برای تعیین چگونگی کار تجارت شما و مسیر موفقیت کسب و کارتان است. اگر کسب و کارتان مقدار قابل‌توجهی از زمان، پول و منابع را مصرف کند، پس شما به یک طرح کسب ‌وکار نیاز دارید. متاسفانه بسیاری از افراد تنها هنگام درخواست وام و یا ارائه به سرمایه گذار به فکر تهیه طرح کسب و کار می افتند اما به یاد داشته باشید که بدون داشتن طرح کسب و کار مناسب به احتمال زیاد در بلندمدت به مشکل برمی خورید

نوشتن یک طرح کسب و کار می تواند در عرض یک ساعت و یا در طول چند ماه انجام شود، میتواند در یک صفحه خلاصه شود یا اندازه یک کتابچه باشد. اگر احاطه کاملی به ابعاد طرح کسب و کار خود داشته باشید، راه موفقیت کسب و کارتان را هموار کرده اید

اما اگر حوزه فعالیت شما نسبتا جدید است یا مدل کسب و کارتان مشابهی ندارد طبیعی است که نتوانید برای بیشتر سوالات متداول طرح کسب و کار جواب قطعی پیدا کنید. و البته منظور این نیست که شروع کسب و کار خود را به خاطر این موارد عقب بیاندازید. بلکه به عنوان موسس یا مدیر یک بیزینس باید بدانید دنیای واقعی کسب و کار چه مسائلی دارد. چون دیر یا زود به نحوی باید با این مسائل روبرو و به شکل مناسب حلشان کنید.

سرفصل های یک طرح کسب و کار رسمی به طور خلاصه شامل موارد زیر هستند

خلاصه  اجرایی : چه فعالیت هایی را چگونه باید انجام دهید تا محصول مورد نظرتان را تولید کنید یا خدمات خود را به نحو احسن ارائه دهید؟

نمای کلی از شرکت : نوع شرکت (از نظر حقوقی) و ساختار آن چگونه است؟ مثلا سلسله مراتب چگونه تعریف می شود؟ سطوح تصمیم گیری و اختیارات و مسئولیت ها در مجموعه شما چگونه چیده شده اند؟

اطلاعات کلی و جزئی در مورد محصولات و یا خدمات شما : مواد اولیه را چگونه تامین می کنید؟ فرایند پشتیبانی و پاسخ دهی به مشتریانتان چه مراحلی دارد؟ تعهدات شما و متقابلا مشتریان تان چگونه تعریف شده است؟

برنامه بازاریابی شما : محصول یا خدمات خود را قرار است برای چه افرادی، از چه طریقی و چگونه اطلاع رسانی کنید؟ اولین خریداران خود را چگونه قرار است پیدا کنید؟

لیستی از نقاط قوت مهم شرکت : چرا شرکت شما برای انجام این کار مناسب است؟ چه تخصص یا دانش فنی یا تجربه ویژه ای در مجموعه شما مهم و منحصر بفرد است که شما را به یک مجموعه موفق در حوزه کاری که انتخاب کرده اید تبدیل می کند؟ کدام تکنولوژی خاص و جدید را در اختیار دارید؟

اطلاعات در مورد هر یک از اعضای تیم مدیریت و نقش آنها در شرکت : هر یک از اعضای تیم دقیقا مسئول کدام فعالیت هاست و در مقابل چه پیشامدهایی باید چگونه جوابگو باشد؟

جزئیات برنامه مالی شرکت شما : هزینه های راه اندازی بیزینس شما تا ورود به بازار چقدر است؟ چگونه این هزینه را تامین می کنید؟ از چه روش هایی کسب درآمد می کنید؟ تا زمان سودآوری چگونه قرار است امرار معاش خودتان و اعضای تیم تان را تامین کنید؟ سیاست قیمت گذاری شما برای خدماتی که ارائه می دهید چگونه است؟

همان طور که گفته شد حتی اگر پاسخ دقیقی برای این سوالات و مسائل مشابه ندارید می توانید بیزینس خود را شروع کنید اما باید بدانید اینها جزو موارد اساسی هر کسب و کاری هستند و در مقام موسس یا مدیر باید مورد توجه قرار دهید

هدف اصلی از تنظیم طرح کسب و کار این است که موارد اساسی در حوزه فعالیت خود را بشناسید و تصمیم ها و استراتژی های خود را بر مبنای مسائل اصلی زمینه فعالیت خود با توجه به ساختار بازار و شرایط رقابت و تکنولوژی های مرتبط و.. اتخاذ کنید

در این مورد می توانید از افراد خبره، فعالان با تجربه بازار یا مشاور متخصص کمک بگیرید

Source: Bplans.com

Edited by: Arash Modaresi

Scroll to Top
Scroll to Top