مدرسی ایده پردازی در کسب و کار

قسمت سوم: چگونه ایده کسب و کار مناسب پیدا کنم؟

زمان مطالعه 3 دقیقه |

اگر این پست را میخوانید احتمالا به دنبال ایده کسب و کار می گردید. دست از گوگل کردن “ایده کسب و کار” بردارید! ماهی را فراموش کنید و ماهی گرفتن یاد بگیرید. بهترین روش برای یافتن ایده های مناسب، تسلط بر روند تولید یک ایده است

یکی از بهترین راه ها ایجاد جریان مداوم ایده های جدید با نگاه کردن به یک مساله از زوایای مختلف است. در این پست لیستی از زوایایی که میتوانید به مسائل نگاه کنید به شما ارائه می کنیم. با تمرکز بر این راه ها احتمالا خواهید توانست به ایده های خوبی برسید و کسب و کار خودتان را آغاز کنید

در خودتان جستجو کنید

یک: راه حل مناسبی برای مسائل آزاردهنده و دردناکی که در زندگی خودتان با آن ها مواجهید، پیدا کنید

دو: راه حل بهتری برای چیزهایی که هر روز آن ها را انجام می دهید، پیدا کنید؛ برای مثال، فرآیند انجام آن کار را اثربخش تر، سریع تر، ارزان تر و لذت بخش تر کنید

یک مشکل از مخاطبان خاصی را برطرف کنید

سه: یک موضوع خاص از یک گروه از مخاطبان ویژه انتخاب کنید و از جامعه هدفتان بپرسید در حوزه این موضوع با چه چالش های عمده ای مواجه هستند مثل بیماری های خاص مانند دیابت، بیماری های قلبی، سرطان یا مخاطبینی مثل ورزشکاران، یا موضوعاتی مثل محیط زیست

چهار: فعالیت ها در شبکه های اجتماعی بخصوص شبکه های تخصصی در یک صنعت ویژه را دنبال کنید و توجه کنید که جامعه چه خواسته هایی دارد و در چه نقاطی شما میتوانید راه حلی برای مسائلشان ارائه دهید

ایده ها را در شغل فعلی تان جستجو کنید

پنج: به فرآیندهای انجام کار در بخش های داخلی کسب و کار، صنعت یا شرکتی که فعالیت میکنید، توجه کنید (فعالیت های منابع انسانی، حسابداری و مالی، مدیریت، فروش و بازاریابی و…). کدام فرآیندها باید اثربخش تر از حالت فعلی باشند؟ تکنولوژی چگونه میتواند در بهبود فرآیندها کمک کند

شش: به افرادی که با شما کار میکنند نگاه کنید: چگونه میتوانند در کاری که فعال هستند بهتر عمل کنند؟ چه کاری میتوان انجام داد تا کارکنان خوشحال تر کار کنند و در نتیجه عملکردشان در قبال شرکت مثمر ثمرتر واقع شود

هفت: به دنبال پتانسیل بهبود خدمات اصلی شرکت باشید. چگونه محصول یا خدمت می‌تواند بهتر، ارزان‌تر یا کارآمدتر شود؟ خارج از چارچوب فکر کنید

هشت: به جابجایی محصولات یا فرآیندها دقت کنید: آیا فرآیندی هست که بتوان در صنعتی دیگر بکار برد؟ آیا محصولی هست که بتوان در بازاری کاملا متفاوت عرضه کرد (مثلا نسخه ارزانتر از یک محصول برای کشورهای جهان سوم)

نه: به دنبال پتانسیل های بهبود زنجیره تامین بگردید: چگونه می توان فرآیندهای بخش های تأمین کنندگان یا مشتریان را کارآمدتر کرد

روندها را تحلیل کنید

ده: موضوعاتی که در شبکه های اجتماعی ترند (مد) میشوند را دنبال کنید. اسپینرها یا اختاپوس های دو رو را به یاد بیاورید! اگر بتوانید سریع وارد بازار شوید، کسب و کار پر رونقی دست و پا خواهید کرد

یازده: به یک ردیاب روند تبدیل شوید: بخوانید، بخوانید و بخوانید! یک صنعت انتخاب کنید و دو ماه صرف مطالعه ریز و درشت آن صنعت کنید. آنقدر مطالعه کنید تا خودتان بتوانید روندهای آینده آن صنعت را پیش بینی کنید (کتاب هایی در حوزه پیش بینی روندهای آینده را هم مطالعه کنید)

علایق خود را کاوش کنید

دوازده: چه چیزهایی را در شغل های گذشته خود دوست داشتید یا دوست نداشتید؟ به صنایع مختلف فکر کنید، در کدام نوع از صنعت و کسب و کار قادرید تا کارهایی که دوست دارید را بیشتر انجام دهید

سیزده: لیستی از کارهای مورد علاقه تان که در حال حاضر رایگان انجام می دهید تهیه کنید و فکر کنید چگونه میتوانید تجارتی با آن راه بیندازید

بر روی نقاط قوتتان تمرکز کنید

چهارده: در چه کارهایی مهارت دارید؟ به صنایع و شغل هایی فکر کنید که در آن ها بیشتر میتوانید از این مهارت ها و توانایی هایتان استفاده کنید

پانزده: در کدام مشاغل یا صنایع مزیتی در اختیار دارید که دیگران ندارند؟ با این مزیت و موقعیت چه کسب و کاری میتوانید راه بیندازید

به یک ماشین ایده تبدیل شوید

شانزده: هر روز با نوشتن 10 ایده برای یک موضوع مغز خود را تمرین دهید تا ایده ها را روی هوا بزند! نیازی نیست حتما ایده های تجاری باشند فقط باید مرتبط باشند

هفده: بخوانید ، بخوانید و بخوانید. هرچه بیشتر در مورد موضوعات مختلف در انواع زمینه ها مطالعه کنید، ایده های بیشتری به طور طبیعی به ذهن شما می رسد. با گسترش دانش خود، قلمرو ایده های تجاری خود را گسترش دهید

یک مدل کسب و کار شناخته شده را برای صنعت یا محصول دیگری اجرا کنید

هجده: مدل اوبر (اسنپ یا تب سی خودمان) را برای مخاطب، جامعه یا محصول دیگری اجرا کنید. مدل های کسب و کارهای متفاوت و مختلف را برای فرهنگ متفاوتی اجرا کنید (پلتفرم اجاره منزل یا اقامتگاه شخصی به مسافران مثلا که در یک کشور خاص خوب کار می کند). به همین سادگی به همین خوشمزگی

نوزده: محصول خاصی که جایش خالیست یا دیگر فروخته نمیشود اما تقاضا دارد، پیدا کنید و در پلتفرم های فروش آنلاین به فروش مجدد برسانید

با این نوزده روش بدون اینکه در گوگل سرگردان شوید، میتوانید بهترین ایده ها برای کسب و کاری پر سود پیدا کنید

Source: Entrepreneurs handbook, “19 Fresh Ways to Find a Business Idea”

Image source: Freepik

Scroll to Top
Scroll to Top