آزمایش ایده کسب و کار یک مرحله مقدماتی و ضروری برای شناسایی بازار هدف شما و اصلاح ایده کسب و کار شما با نیازهای واقعی آنها است. در این پست میخواهیم شما را با هشت گام سنجش ایده کسب و کار و تعیین ارزش پیشنهادی ایده تان، آشنا کنیم
گام صفر: فکر کنید
در این مرحله باید سعی کنید در ذهنتان ایده مورد نظرتان را غنی از ارزش های پیشنهادی جذاب، با امکان کسب سود مناسب و در یک مدل کسب و کار مقیاس پذیر قرار دهید. برای این مرحله استفاده از ابزارهای “گزاره ارزش” و “بوم کسب و کار” پیشنهاد می شود. سپس فرضیاتی که برای موفقیت ایده باید درست کار کنند را با سه عامل زیر بررسی کنید
یک – مطلوبیت: ریسک بازار-آیا مشتریان خواهان این محصول هستند
دو – امکان سنجی: ریسک های فنی و اجرا – آیا توان اجرا و پیاده سازی ایده را دارم
سه – امکان بقا: ریسک مالی – آیا درآمد با هزینه سازگار خواهد بود
گام اول : یک نمونه اولیه بسازید
اگرچه از ایده جدید خود هیجان زده هستید ، اما بهتر است بخواهید کمی قبل از آزمایش آن صبر کنید. پس از طی مراحل نوشتن یك ایده، شخصا دوست ندارم برای ساختن طرح تجاری یا استخدام تیم عجله كنم. من دوست دارم چند هفته صبر کنم، تا ببینم کدام ایده ها واقعاً برایم لذت بخشند
گرگ آیسنبربگ
گام دوم : یک محصول با امکان بقای حداقلی بسازید
ساده ترین شکل ایده شما که ارزش کافی برای مشتری دارد تا بتوانید آن را به مشتری بفروشید، محصولیست که حداقل ها را دارد اما به اندازه کافی متفاوت با راه حل های قبلی و مشابه است. به عبارتی حامل ایده و فکر و راه حل و صدای مختص شماست که چرا متفاوت و با ارزش از از راهکارهای قبلی و موارد مشابه هستید
گام سوم : به گروهی از مشتریان بعنوان منتقدانتان محصول را ارائه دهید
نمونه اولیه را آماده کرده اید، حالا باید به بازار بالقوه خودتان ارائه دهید. حداقل از 50 درصد نمونه تان باید بازخورد بگیرید و مصاحبه داشته باشید. کسانی را پیدا کنید که می توانند مشتریان ایده آل شما باشند. محصول یا نمونه خدمات خود را به آنان ارائه کنید و بدون توضیح یا تعریف یا توجیه ایده خودتان، تمام بازخوردهای ریز و درشت را به دقت بررسی کنید. دنبال تایید نباشید بلکه باید دنبال جمع آوری حقایق در اعمال و گفتار مشتریان خود باشید
گام چهارم : ایده تان را متناسب با بازار آزمایشی خود اصلاح کنید
گاهی وقت ها شما ایده خودتان را بسیار ارزشمند و بی عیب و نقص میدانید، اما کاربران واقعی ممکن است با مشکلاتی در استفاده از محصولتان مواجه شوند که فکرش را هم نمی کردید. قبل از نهایی کردن محصول باید با توجه به بازخوردی که از بازار آزمایشی خود میگیرید، محصول را اصلاح کنید
گام پنجم : وبسایت و شبکه های اجتماعی کسب و کارتان را ایجاد کنید
وقتی بر سر زبانها افتادید، مردم شما را در گوگل جستجو خواهند کرد. وبسایت و شبکه های اجتماعی مکانیست که مشتریان از شما آگاهی یابند و به طور مستقیم با شما وارد ارتباط شوند. این راه های ارتباطی برای گرفتن بازخورد از مشتریانتان هم بسیار به دردتان خواهد خورد. وقت کافی بگذارید تا اطلاعات کاملی از محصول یا خدمات خود و اطلاعات تماس را هرجایی که لازم است منتشر کنید
گام ششم : برنامه بازاریابی طراحی کنید
پس از اینکه محصول مناسب را ایجاد کردید، برنامه مناسب بازاریابی برای آن طراحی و شروع به ایجاد علاقه برای محصولتان کنید
گام هفتم : ذهنیت آزمایشی بودن داشته باشید
ترس از شکست دلیل اجرایی نکردن اکثر ایده های جذاب است. با ایجاد ذهنیت آزمایشی بودن، از شکست نمی هراسید و تمایل به آزمون و خطا و آزمودن ایده های متنوع در شما بیشتر می شود و در نتیجه محصول نهایی جذاب تری خواهید داشت. هر شکست مقدمه پیروزی بزرگتر است
گام هشتم : تفکر طراحی پیاده سازی کنید
تفکر طراحی شامل فرآیندهای شناختی، استراتژیک و عملی توسعه ایده ها یا محصولات جدید است. این تفکر به نوآوران کمک می کند تا مشکلات را دوباره تعریف کنند و راه حل های خلاقانه تر و بهتری پیدا کنند. به عبارت دیگر، دریچه ای برای کشف و اختراعات پیشگامانه تر باز می کند. با این نوع تفکر، هیچ محصولی صرفا در اتاق مدیر عامل یا طراحان نهایی نمی شود بلکه قدم به قدم با ارائه به بازار و مشتریان واقعی و جمع آوری بازخوردها، مطالعه و تحلیل کامل آنها و اصلاح دوباره و دوباره و دوباره است که محصول جدید مسیر رشد و بلوغ را طی می کند و در نتیجه دقیقا منطبق می شود با خواسته های مشتریان واقعی و بازار هدف
Source: businessnewsdaily,” New Business Idea? How to Test It Before Launching” & thinkgrowth,” How To Test Your Idea”
Edited by: Arash Modaresi