چرا باید از مشاوره کسب و کار استفاده کنیم؟

زمان مطالعه 3 دقیقه |

زمانی هزینه آزمایش و خطا یا همان هزینه تجربه مستقیم بسیار کمتر بود. انسان ها وقت بیشتری داشتند تا کارهای مختلف را خودشان تجربه کنند و به هر ترتیبی و با هر کیفیتی بالاخره آن را انجام دهند. رقابت کمتر بود و باخت یا شکست را با هزینه کمتری می شد جبران کرد

البته امروز هم افراد می توانند اکثر کارها را خودشان انجام دهند. دسترسی به اطلاعات در سطح وسیع با هزینه کمتری فراهم شده و در هر تخصصی می توان آموزش های لازم را فرا گرفت. اما به همان نسبت رقابت شدیدتر، کارها تخصصی تر، وقت کمتر، فرصت اشتباه بسیار کمتر و هزینه آن به مراتب بیشتر شده است. بدون شک در چنین شرایطی هزینه مراجعه به مشاورین و متخصصین در امور مختلف از جمله کسب و کار کمتر از یک تصمیم بد و پیامدهای آن است

مشاور کسب و کار زمانی وارد دنیای شما می­شود که نیاز به هر نوع از تغییر در کسب و کارتان را احساس کنید مشاورها سوپرقهرمان­های خیالی که شما را به سودهای کلان خواهند رساند، نیستند. مسئولیت شکست یا موفقیت کسب و کارتان با شماست اما برای کاهش خطاها، شناسایی موانع و بهبود عملکردتان نیازمند یک متخصص با نگاه بیرون از سازمان هستید

مهمترین علت استفاده از مشاوران کسب و کار، کمک به بهبود عملکرد و ایجاد اصلاحات یا تغییرات ضروری برای رسیدن به موفقیت می­باشد. مشاوره فرآیندی است که توسط آن یک فرد یا شرکت به یک مشتری (فرد یا سازمان) کمک می‌کند تا مسیر شناسایی و حل مسائل شناخته یا ناشناخته را با کمترین خطا و با صرف بهینه منابع طی کند. این کمک می‌تواند به شکل ارائه اطلاعات، توصیه‌ها و یا یک اقدام عملی باشد. مشاوره مانند پزشکی یک تخصص مشخص نیست بلکه مشاور، متخصصی است دارای چندین مهارت مختلف و مطلع از زمینه ­های مختلف حوزه کسب و کار. مشاور کسب و کار غالبا بطور مستقیم اقدام نمی­کند بلکه با تحلیل موارد مختلف توصیه­ هایی را ارائه می­دهد که به شناسایی صحیح مشکلات و رفع آنها به شکل بهینه منجر می شود

مشاور به مدیر کمک می کند اقدام صحیح را شناسایی (اثربخشی) و آن را به شکل درست انجام دهد (کارایی) که نهایتا بهینه سازی مصرف منابع در سازمان و کسب و کار را در پی دارد

کسب و کارها مراحل مختلفی را در طول عمر خود طی می­کنند. از قبل شکل­ گیری، یعنی مرحله ایده، تا بلوغ و افول، مدیران و گردانندگان کسب و کارها با مسائل مختلف و گاها عجیب بسیاری روبرو می­شوند. تشخیص این مسائل که مانع از رشد کسب و کار می­شوند، یافتن راه­ حل مناسب برای رفع آن و فرآیند معمولا طولانی حل مساله مدیران را از اداره کسب و کار باز داشته و مشغول به حواشی می­کند. در این موارد استفاده از مشاوران کسب و کار توصیه می­شود. شاید مهمترین موضوع در بحث مشاوره، شناسایی مسئله موجود در سازمان باشد. مشاوران کسب و کار بدلیل مواجهه مکرر با مسائل و مشکلات متنوع در سازمان­های مختلف، توانایی تشخیص سریع نشانه­ ها را پیدا می کنند و با اینکه شناخت آنها از یک سازمان خاص قطعا به اندازه مدیران ان سازمان نیست اما با نگاه مبتنی بر تخصص و تجربه از بیرون، سریع تر، دقیق تر و شفاف تر به مسائل موجود در سازمان پی می برند. آشنایی با علم روز، کسب مهارت­های تخصصی در تحلیل اطلاعات و فرایند حل مساله و تصمیم گیری و احاطه آن­ها به بازارهای مختلف، به رشد صحیح و قرار گرفتن کسب و کار در مسیر پیشرفت کمک بسزایی می­کند

علاوه بر کارآیی و اثربخشی که لازمه حیات سازمان­ها هستند، مشاوران کسب و کار در مواقع بحرانی که سازمان نیازمند تغییراتی می­باشد، بعنوان کاتالیزور وارد سازمان شده، روند ایجاد تغییرات را تسهیل کرده و مدیران را از پیامدهای منفی تغییرات مصون می­دارند. حتی بعضا مسئولیت برخی اقدامات سخت مانند تعدیل نیرو به مشاوران کسب و کار واگذار می­شود. همچنین مشاوران کسب و کار با داشتن تخصص در زمینه­ های مدیریتی و موضوعات مختلف میتوانند در بحث آموزش به اعضای سازمان نیز کمک­ کننده باشند. در معرفی نیروی مورد نیاز به سازمان­هایی که به دنبال نیروهای مورد اعتماد و متخصص هستند، مشاوران کسب و کار نقش مهمی ایفا می­کنند

بطور کلی مشاور کسب و کار شما را از رفتن به راه خطا باز داشته و مسیرهای رشد و توسعه را به شما نشان می­دهد چرا که همیشه ممکن است راه حل کمی بهتری هم برای مساله وجود داشته باشد

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on skype
Scroll to Top