زمانی هزینه آزمایش و خطا یا همان هزینه تجربه مستقیم بسیار کمتر بود. انسان ها وقت بیشتری داشتند تا کارهای مختلف را خودشان تجربه کنند و به هر ترتیبی و با هر کیفیتی بالاخره آن را انجام دهند. رقابت کمتر بود و باخت یا شکست را با هزینه کمتری می شد جبران کرد
البته امروز هم افراد می توانند اکثر کارها را خودشان انجام دهند. دسترسی به اطلاعات در سطح وسیع با هزینه کمتری فراهم شده و در هر تخصصی می توان آموزش های لازم را فرا گرفت. اما به همان نسبت رقابت شدیدتر، کارها تخصصی تر، وقت کمتر، فرصت اشتباه بسیار کمتر و هزینه آن به مراتب بیشتر شده است. بدون شک در چنین شرایطی هزینه مراجعه به مشاورین و متخصصین در امور مختلف از جمله کسب و کار کمتر از یک تصمیم بد و پیامدهای آن است
مشاور کسب و کار زمانی وارد دنیای شما میشود که نیاز به هر نوع از تغییر در کسب و کارتان را احساس کنید مشاورها سوپرقهرمانهای خیالی که شما را به سودهای کلان خواهند رساند، نیستند. مسئولیت شکست یا موفقیت کسب و کارتان با شماست اما برای کاهش خطاها، شناسایی موانع و بهبود عملکردتان نیازمند یک متخصص با نگاه بیرون از سازمان هستید
مهمترین علت استفاده از مشاوران کسب و کار، کمک به بهبود عملکرد و ایجاد اصلاحات یا تغییرات ضروری برای رسیدن به موفقیت میباشد. مشاوره فرآیندی است که توسط آن یک فرد یا شرکت به یک مشتری (فرد یا سازمان) کمک میکند تا مسیر شناسایی و حل مسائل شناخته یا ناشناخته را با کمترین خطا و با صرف بهینه منابع طی کند. این کمک میتواند به شکل ارائه اطلاعات، توصیهها و یا یک اقدام عملی باشد. مشاوره مانند پزشکی یک تخصص مشخص نیست بلکه مشاور، متخصصی است دارای چندین مهارت مختلف و مطلع از زمینه های مختلف حوزه کسب و کار. مشاور کسب و کار غالبا بطور مستقیم اقدام نمیکند بلکه با تحلیل موارد مختلف توصیه هایی را ارائه میدهد که به شناسایی صحیح مشکلات و رفع آنها به شکل بهینه منجر می شود
مشاور به مدیر کمک می کند اقدام صحیح را شناسایی (اثربخشی) و آن را به شکل درست انجام دهد (کارایی) که نهایتا بهینه سازی مصرف منابع در سازمان و کسب و کار را در پی دارد
کسب و کارها مراحل مختلفی را در طول عمر خود طی میکنند. از قبل شکل گیری، یعنی مرحله ایده، تا بلوغ و افول، مدیران و گردانندگان کسب و کارها با مسائل مختلف و گاها عجیب بسیاری روبرو میشوند. تشخیص این مسائل که مانع از رشد کسب و کار میشوند، یافتن راه حل مناسب برای رفع آن و فرآیند معمولا طولانی حل مساله مدیران را از اداره کسب و کار باز داشته و مشغول به حواشی میکند. در این موارد استفاده از مشاوران کسب و کار توصیه میشود. شاید مهمترین موضوع در بحث مشاوره، شناسایی مسئله موجود در سازمان باشد. مشاوران کسب و کار بدلیل مواجهه مکرر با مسائل و مشکلات متنوع در سازمانهای مختلف، توانایی تشخیص سریع نشانه ها را پیدا می کنند و با اینکه شناخت آنها از یک سازمان خاص قطعا به اندازه مدیران ان سازمان نیست اما با نگاه مبتنی بر تخصص و تجربه از بیرون، سریع تر، دقیق تر و شفاف تر به مسائل موجود در سازمان پی می برند. آشنایی با علم روز، کسب مهارتهای تخصصی در تحلیل اطلاعات و فرایند حل مساله و تصمیم گیری و احاطه آنها به بازارهای مختلف، به رشد صحیح و قرار گرفتن کسب و کار در مسیر پیشرفت کمک بسزایی میکند
علاوه بر کارآیی و اثربخشی که لازمه حیات سازمانها هستند، مشاوران کسب و کار در مواقع بحرانی که سازمان نیازمند تغییراتی میباشد، بعنوان کاتالیزور وارد سازمان شده، روند ایجاد تغییرات را تسهیل کرده و مدیران را از پیامدهای منفی تغییرات مصون میدارند. حتی بعضا مسئولیت برخی اقدامات سخت مانند تعدیل نیرو به مشاوران کسب و کار واگذار میشود. همچنین مشاوران کسب و کار با داشتن تخصص در زمینه های مدیریتی و موضوعات مختلف میتوانند در بحث آموزش به اعضای سازمان نیز کمک کننده باشند. در معرفی نیروی مورد نیاز به سازمانهایی که به دنبال نیروهای مورد اعتماد و متخصص هستند، مشاوران کسب و کار نقش مهمی ایفا میکنند
بطور کلی مشاور کسب و کار شما را از رفتن به راه خطا باز داشته و مسیرهای رشد و توسعه را به شما نشان میدهد چرا که همیشه ممکن است راه حل کمی بهتری هم برای مساله وجود داشته باشد