چرا مشتری ها باید محصول یا خدمات شما را انتخاب کنند؟ این اولین و مهمترین سوالی است که در تمام تصمیم های شما به عنوان موسس یا مدیر یک کسب و کار باید لحاظ شود. و مسئولیت شما در قبال برندتان عبارت است از تعریف، محافظت و توسعه آنچه برای مشتریان مهم و ارزشمند است
محصول یا سرویس شما چه ویژگی منحصر بفردی دارد تا مشتریان را عاشق و دلباخته خود کند؟ کدام حس منحصر بفردی در مصرف کننده ها یا مراجعان خود ایجاد می کنید؟ چه تفاوت خاص و ویژه ای با رقبای خود دارید؟ کدام گروه از مشتریان فقط شما را انتخاب می کنند؟ و چرا؟
اگر پاسخ سر راست و قاطعی برای سوالات بالا دارید طوری که مطمئن هستید متفاوت از پاسخ رقبای شما به همین سوالات باشد، تبریک میگم. ارزش پیشنهادی محکم، مطمئن و واقعا ارزشمندی برای مشتریان خود دارید
اما اگر پاسخ هایی از قبیل ارزان تر، سریع تر، کیفیت بهتر و… دارید که کلی، به ظاهر مهم اما در اصل لوس و در دسترس هستند، طوری که هر رقیب تازه از راه رسیده ای هم می تواند به آسانی همین ادعاها را داشته باشد، باید بی تعارف بدانید ارزش بالایی برای مشتریان خود ندارید و دیر یا زود برند مشابهی را که ارزان تر یا سریع تر باشد، یا کیفیت بهتر داشته باشد، به شما ترجیح خواهند داد
هر کسب و کاری یک ابزار یا واسطه برای پاسخ به نیازهای گروه خاصی از انسان هاست
انسان ها از محصولات و خدمات مختلف با برندهای متنوع استفاده می کنند تا نیازهای رنگارنگ خود را برطرف کنند. تا احساسات خود را شکوفا کنند. نیازها و خواسته های ما انسان ها محدود اما متنوع است. بنابراین نمی توان همه را به یک اندازه راضی و خوشنود کرد. چون هر کسی بسته به نوع و شدت نیازی که دارد ارزش متفاوتی برای محصول، خدمات، کسب و کار و برند شما قائل است
ما باید ارزش اصلی برند و بیزینس خود را برای آن قشر مشخص از بازار که هدف اصلی ما هستند مشخص کنیم و برای پاسخ درست به نیازی که هدف قرار داده ایم، اطلاعات اصیل از مخاطبین خاص خود جمع آوری کنیم
باید بدانیم چرا بیزینس و برند ما برای مشتری هایمان جذاب یا قابل اعتماد است، یا اگر نیست، دلیلش چیست
برای بهتر کردن هر قسمت از کسب و کارمان فقط و فقط باید بر رای آن عده از مصرف کنندگان تکیه کنیم که مشتری های اصلی ما هستند، که از اول هدف خدمت به انها و خوشنود کردن آنها را داشتیم. نظر و رای بقیه چندان اهمیتی ندارد
ارزش پیشنهادی هر کسب و کاری، همان دلیل اصلی است که یک عده انتخابش می کنند، دوستش دارند و وجه تمایز اصلی آن با رقبای قبلی و بعدی است
همین امروز چه کاری می توانید انجام دهید تا بهترین مشتری هایی که دارید عاشق کسب و کارتان بشوند؟ چه کاری می توانید انجام دهید تا یک سر و گردن از بیزینس های مشابه بالاتر قرار بگیرید؟ تا خریداران بعدی مدت ها در مورد شما با دوستان خود صحبت کنند؟ چطور مراجعه کننده بعدی را شگفت زده می کنید؟ طوری که به یکی از خاطرات به یاد ماندنی برایش تبدیل شوید؟
اگر جوابی برای این سوال ها دارید، در حال طراحی یک ارزش پیشنهادی فوق العاده هستید