نوآوری محصول فرهنگ، باور و فعالیت مستمر و منظم در سطح سازمان است. برای موفقیت نیازمند ایده های خلاقانه و سودآور هستیم، اما این ایده ها از کجا می آیند؟ تاریخچه شرکت های نوآور نشان می دهد که ایده های خلاقانه از سوی افراد مختلف میتواند مطرح شود. به همین دلیل
شرکت ها به جای تکیه بر استعدادهای چند فرد و یا صبر و انتظار برای وقوع یک معجزه، باید فرهنگ نوآوری را در سطح سازمان خود پیاده کنند
نوآوری از کجا می آید؟
با اینکه برخی افراد به توسعه ایده های خلاقانه و سودآور مشهورند اما واقعیت این است که هر کسی میتواند ایده های خلاقانه سودآور بدهد. برای استفاده از این پتانسیل، لازم است فرهنگی در سازمان وجود داشته باشد که افراد بتوانند سوال کنند، تفکر نقادانه و خلاقانه داشته باشند و ایده هایشان را با سایر افراد سازمان به اشتراک بگذارند
فراموش نکنید که نوآوری فعالیتی تخصصی نیست! همچنین نوآوری لزوما نباید اثر بزرگی بجا بگذارد، ایده ای که منجر به تغییرات کوچک و مداوم شود هم میتواند برای سازمان ایجاد مزیت کند. به این ترتیب نوآوری در انحصار بودجه های سنگین و متخصصان دپارتمان تحقیق و توسعه نیست. هر بخشی از یک کسب و کار، به هر میزان اهمیتی که داشته باشد، میتواند مستعد پرورش افراد خلاق باشد. فقط کافیست این فرهنگ در سطح کسب و کارتان جاری شود.
درها و ذهن ها باید در سازمانتان باز باشند
افراد باید در زمان های مختلف به تصمیم گیرندگان سازمان دسترسی داشته باشند
ایجاد یک سازمان نوآور
آنچه که یک شرکت نوآور را از بقیه متمایز می کند، تعهد آن به خلاقیت است. داشتن فرهنگ و فرایندهای مناسب منجر به تفکر خلاق، ذهنیت چالشی و نوآوری خواهد شد. شرکت های نوآور در حالی که افراد را به چالش می کشند، نوآوری می کنند و به دنبال فرصت می گردند تا یک فرهنگ خلاق را ایجاد می کنند. آنها ساختارها و رویه ها را برای شکوفایی نوآوری سازگار می کنند. همچنین، اغلب با متخصصان خارجی ارتباط برقرار می کنند تا به منابع داخلی و خلاقانه سازمان خود چیزی اضافه کنند
پیتر دراکر هفت مرحله را که باعث پیشرفت نوآوری در یک شرکت می شود به شکل زیر توصیف می کند
یک: علل موفقیت های غیرمنتظره کسب و کارتان را تحلیل کنید
دو: بررسی کنید که چرا آنچه رخ داده است با نتایجی که پیش بینی شده بود، متفاوت است
سه: آیا کم کاری به یک وضعیت پذیرفته شده تبدیل شده است؟ چرا؟ وضعیت موجود را به چالش بکشید
چهار: نحوه بهره برداری از تغییرات بازار را تعیین کنید
پنج: برای شناسایی فرصتهای موجود، از تحولات وسیعتر جامعه آگاه باشید
شش: تأثیر تغییرات در اقتصاد را در نظر بگیرید و فرصتهای شغلی آنها را تشخیص دهید
هفت: به این فکر کنید که چگونه اطلاعات ، ایده ها و فناوری جدید بر مشتریان تأثیر می گذارد
اگر به دنبال ایجاد یک فرهنگ نوآوری در سازمانتان هستید، ابتدا باید این ذهینت را در خودتان ایجاد کنید. سپس با هفت مرحله پیتر دراکر کار را آغاز و سازمانتان را به قله موفقیت هدایت کنید
Resource: 100 business tools for success