مشاوران مدیریت در ایالات متحده سالانه بیش از 2 میلیارد دلار برای خدمات خود دریافت می كنند. که بیشتر این پول برای داده های غیرقابل استفاده و توصیه هایی با عملکرد ضعیف پرداخت می شود. برای کاهش این هدر رفت، مشتریان باید درک بهتری از وظایف مشاور کسب و کار داشته باشند
شاید اولین گام جهت استفاده بهینه از مشاوره مدیریتی، آگاهی داشتن از اهدافی است که باید از از مشاوره انتظار داشته باشید. طبیعتا هر کسب و کار با توجه شرایط موجود و مساله ای که با آن مواجه است، باید هدف خود از فرآند مشاوره را تعیین کند
یکی از بهترین و کارآمدترین دسته بندی ها برای اهداف، هرم اهداف مشاوره مدیریت است که بر پایه هشت هدف بنیادی مشاوره بصورت سلسله مراتبی تشکیل شده است
ارائه اطلاعات
احتمالا متداول ترین دلیل جهت استفاده از مشاوران، درخواست برخی اطلاعات مانند: گزارش تحقیقات بازار، امکان سنجی ها، تحلیل هزینه و درآمد، تحلیل ساختار رقابتی صنعت و موارد مشابه می باشد. اگر از اطلاعات خام مثل اکثر کسب و کارها نمیتوانید نتیجه دلخواهتان را بگیرید، از مشاوران درخواست کنید تا یک پله بالاتر بروید
حل مساله
منطق و قانون حکم می کند تا مشاور کسب و کار مساله درخواستی مدیر را به بهترین نحو رفع و رجوع کند. اما یک مشاور کسب و کار خوب وقتی متذکر میشود که مشکل و مساله اساسی شما جای دیگری است، به او اعتماد کنید و با او یک پله بالاتر بروید
تشخیص اثربخش
مشاور خوب مساله درست را پیدا می کند. یکی از سخت ترین و مهم ترین مراحل مشاوره کسب و کار، تشخیص درست مساله است. تشخیص نادرست یعنی هدر رفتن تمام هزینه مشاوره که پرداخت خواهید کرد
پیشنهاد اقدامات موثر
اطلاعات، وجود مساله و تشخیص درست نیازمند یک برنامه عملی موثر است. عدم تعامل درست مدیر و مشاور در این مرحله منجر به توصیه هایی می شود که اقدامات غیرعملی برای مساله تجویز شود
اجرای تغییرات
اگر به هر دلیلی توانایی اجرای تغییرات لازم را ندارید، از مشاور کسب و کار اجرای تغییرات را درخواست کنید. فراموش نکنید مشاور وظیفه مدیریتی و اجرایی شما را انجام میدهد پس مسئولیت پذیر باشید
ایجاد اجماع و تعهد
تشخیص مساله و ارائه راه حل به معنی پذیرش آن ها از سوی اعضای سازمان نیست. مشاور خوب باید اعضا را متقاعد کند که این اقدامات جهت بهبود اوضاع نیازمند عملی شدن هستند
تسهیل یادگیری مشتری
مشاوران مدیریت باید ارزشی از خود در سازمان به جا بگذارند. به این معنی که به سازمان تحت مشاوره خود یاد دهند که چگونه با چالش های مشابه در آینده مواجه شوند
اثربخشی سازمان
حل مساله موجود در یک دپارتمان شاید در کوتاه مدت مشکل شما را بر طرف کند اما عدم توجه به سایر بخش های سازمان در هنگام حل مساله ای واحد، اثربخشی سازمان را بهبود نخواهد داد. حل مساله موجود و توجه به ابعاد و بخش های درگیر دیگر بالاترین نقطه هرم اهداف مشاوره مدیریت است
با تعیین هدف خود از مشاوره کسب و کار به کمک این هرم و داشتن انتظاراتی واضح، بهترین نتیجه را از مشاوره کسب و کار بگیرید
Source: Harvard Business Review, “consulting-is-more-than-giving-advice”